Správa z webinára: Meranie vplyvu produktov na životné prostredie

4.12.2023 I Circular Slovakia

Čo je to LCA a EPD? Aké sú skúsenosti s prípravou a pripravenosťou podnikov na proces hodnotenia? A ako to súvisí s uhlíkovou stopou produktu? Odpovede na tieto otázky priniesol webinár spoluorganizovaný platformou Circular Slovakia a jej členom, PwC Slovensko. Podujatie bolo realizované ako súčasť medzinárodnej iniciatívy Circular Week 2023.

Téma analýzy životného cyklu (LCA) vzbudzuje čoraz väčší záujem medzi podnikateľskou obcou a odbornou verejnosťou. A nie je to prekvapivé. Poznanie environmentálneho dopadu produktu otvára mnohé možnosti. Výstupy analýzy životného cyklu môžu slúžiť ako základ pre pravdivú a transparentnú komunikáciu bez zavádzajúcich alebo klamlivých tvrdení, slúžia ako porovnávacie kritérium s konkurenčnými výrobkami, aj ako podklad pre investorov a banky. Získané dáta môžu byť nápomocné pri formulácii udržateľných stratégií a pri vykazovaní informácií o udržateľnosti.

LCA je nevyhnutný, prvý krok na ceste k znižovaniu uhlíkovej stopy

LCA (Life Cycle Assessment) alebo hodnotenie životného cyklu, predstavuje metódu merania environmentálnej stopy produktu. Táto analýza zohľadňuje celý životný cyklus produktu, od ťažby surovín, cez výrobu, distribúciu, použitie až po koniec jeho životnosti.

Lucia Korbelyiová z PwC v rámci teoretického úvodu priblížila viacero dôvodov, ktoré motivujú spoločnosti k vyčísleniu dopadu ich produktov pomocou LCA. Jedným z nich je absencia informácií o environmentálnych dopadoch produktu, ktoré sú potrebné na prijímanie rozhodnutí pri nastavovaní udržateľných a environmentálne zodpovedných praktík spoločnosti.

„Informácie z LCA slúžia aj na lepšie nastavenie interných procesov, napríklad pri navrhovaní produktu, pri výbere vstupných materiálov, úprave výrobných postupov a podobne,“ doplnila expertka.

Jednou z 11 kategórií dopadu, ktoré LCA zohľadňuje vo výpočte, je aj vplyv na klimatickú zmenu. Prostredníctvom LCA môžu firmy efektívne ovplyvňovať tvorbu uhlíkovej stopy. LCA môže slúžiť aj ako dôležitý nástroj pre certifikáciu a označovanie produktov. Vďaka jej medzinárodnej rozpoznateľnosti a harmonizácii pomocou ISO štandardov (14040 a 14044) umožňuje porovnávanie medzi produktmi. Podľa Róberta Polca, regionálneho environmentálneho koordinátora spoločnosti Danucem Slovensko, je nespornou výhodou LCA možnosť „pomocou dát zistiť, kde sa na chádzate v porovnaní s konkurenčnými výrobkami a kde je potenciál zlepšenia environmentálnej výkonnosti vášho produktu.“

Každá LCA je unikátna, no podlieha štandardizovaným rámcom

Napriek medzinárodne uznávaným štandardom je každá LCA odlišná. Tento rámec hodnotenia sa skladá zo 4 krokov. Zadávateľ si na začiatku nastavuje cieľ a rozsah hodnotenia, a teda, či bude environmentálny dopad produktu hodnotený až po koniec životnosti (cradle to grave) alebo len do okamihu, keď produkt opustí výrobný proces (cradle to gate). Dôležité je aj správne určenie funkčnej jednotky. Výsledky LCA sa následne vzťahujú na túto konkrétnu jednotku, napríklad pollitrovú PET fľašu vážiacu 50 gramov.

V ďalších fázach nasleduje zhromažďovanie a kvantifikovanie všetkých materiálových a energetických tokov na vstupe a výstupe (inventory analysis), na základe ktorých sa vyhodnocujú environmentálne dopady produktu. „Poznáme 11 všeobecných kategórií dopadu na životné prostredie1, ako napríklad zmena klímy, biodiverzita, vyčerpávanie vody alebo spotreba zdrojov, z ktorých si zadávateľ vyberie na základe relevantnosti, dostupnosti dát alebo pravidiel stanovených v štandardoch pre určité kategórie produktov tzv. Product category rules,“ dodáva expertka.

Posledným krokom je interpretácia získaných dát, ktorá umožňuje podniknúť kroky na optimalizáciu procesov, nastavovanie stratégií a podobne.

LCA a EPD na príklade člena Circular Slovakia, spoločnosti Danucem

V rámci podujatia bol tiež predstavený príklad člena Circular Slovakia, spoločnosti Danucem, ktorá patrí do skupiny CRH a zaoberá sa výrobou stavebných materiálov a konštrukčných prvkov, najmä výrobou cementu, betónu, kameniva a betónových prefabrikátov.

Spoločnosť si nechala vypracovať LCA (cradle to gate) na ich produkt, biely cement – Rožník White. Súčasťou zadania bolo aj vyhotovenie tzv. Environmentálneho vyhlásenia o produkte (EPD), ktoré podľa slov Roberta Polca „kvantifikuje dopady produktu, umožňuje zákazníkom porovnávať konkurenčné výrobky a slúži ako vstup pre výpočet vlastnej uhlíkovej stopy.“ Pre samotný Danucem či jeho klientov je vplyv činnosti spoločnosti na klimatickú zmenu jedným z najdôležitejších indikátorov.

Danucem sa pri vypracovávaní LCA a EPD spoľahol na externú spoločnosť, ktorá rovnako zabezpečuje verifikáciu a zverejňovanie výsledkov hodnotenia. Bez aktívneho zapojenia dodávateľa sa však LCA uskutočniť nedá. „U nás bolo najväčšou výzvou získať všetky podklady. Zbieranie dát trvalo viac ako 6 mesiacov a celý proces hodnotenia, verifikácie a uverejnenia výsledkov až 12 mesiacov,“ poukázal R. Polc na náročnosť celého procesu. Zadávateľ musí rátať aj so značnými finančnými nákladmi spojenými s prípravou LCA, overovaním dát a publikovaním EPD.

Prieskum odhalil motiváciu a pripravenosť podnikov na vyhotovenie LCA

Počas webinára boli kladené aj 4 otázky k tejto téme na vzorke ca. 120 respondentov. 55 % opýtaných účastníkov webinára sa už stretlo s pojmom LCA, no len zlomok z nich, necelých 10 %, má analýzu aj vypracovanú. Okolo 15 % si ju plánuje vypracovať v dlhodobom horizonte nad jeden rok a 10 % v krátkodobom horizonte do jedného roka. Najväčšie percento respondentov hodnotí svoju pripravenosť na vypracovanie LCA negatívne. Až 25 % opýtaných nemá k dispozícii potrebné dáta či kvalifikovaný personál. 

Naopak 11 % opýtaných uviedlo, že je na vyhotovenie analýzy pripravené, či už dátovo alebo personálne. Posledná otázka sa týkala motivácie k vypracovaniu hodnotenia a kopírovala hlavné dôvody menované počas webinára. Štvrtina oslovených reaguje najmä na tlak zákazníkov, necelá štvrtina chce získať konkurenčnú výhodu a rovnaký podiel účastníkov je poháňaný vnútornou motiváciou poznať environmentálny dopad svojho produktu. Takmer desatina respondentov uviedla tlak investorov ako najväčší hnací motor.

sk_SKSK